top of page

BERLITZ.

Freelance Social Media Manager

In 2019 ben ik via mijn freelance collega Lina Andersson terecht gekomen bij Berlitz. De talenschool was op zoek naar een content manager die de sociale media kanalen kon beheren. Als eerste ben ik begonnen met het schrijven van een social media-strategie. Na het bekijken van de mogelijkheden en het onderzoek naar de doelgroep, hebben we in samenspraak besloten om ons te gaan richten op LinkedIn en Facebook content. Hierbij heb ik ook direct het advies gegeven om eerst goede foto's en video’s te laten maken.

Dit laatste is vooral erg belangrijk aangezien het hier in het algemeen vaak mis gaat. Het bedrijf huurt een externe partij in, waar ze veel budget voor vrijmaken. Vervolgens gaat de social media manager aan het werk en komt deze erachter dat er geen goede content beschikbaar is om te delen. 

 

Goede content is key! Het is dan ook belangrijk dat hier extra budget voor wordt vrijgemaakt. Het gaat er hierbij vooral om dat er goede, herkenbare, authentieke foto’s beschikbaar zijn. Foto's in verschillende settings. Bij elke foto past een verhaal, en andersom. Vaak wordt er door de klant doorverwezen naar gratis beeldbanken zoals Unsplash, met de mededeling: we hebben hier geen extra budget voor. Hier gaat het mis. Het is namelijk wel mogelijk om een social media manager in te huren à €50,- per uur, maar voor een foto/videoshoot is geen budget. Hierbij wordt vaak vergeten dat het zoeken van een passende foto bij een bepaald verhaal veel tijd kost. Vaak kom je dan ook nog eens uit op een stockfoto die totaal niet uitstraalt waar jouw merk of bedrijf voor staat. Iets om rekening mee te houden dus.

 

Bij Berlitz hebben we voor €200,- excl. BTW een fotograaf ingehuurd. We hebben in 2 uur tijd, 30 verschillende foto's gemaakt. Als voorbereiding op de fotoshoot had ik al verschillende storylines uitgedacht, en hebben we foto's laten maken van verschillende settings. Hierdoor was ik uiteindelijk ook veel sneller klaar met het creëren van social media posts en het vullen van de contentkalander. Met de foto's kon ik zeker een half jaar vooruit, dat is pas efficiënt te werk gaan!

 

Opdracht​

  • Content creatie & social media-management

.

​

​

bottom of page